موسسه آموزشی پیشگامان

برگزاری دوره های آموزشی 05512220091-09155516608

موسسه آموزشی پیشگامان

برگزاری دوره های آموزشی 05512220091-09155516608

گزارش اولین گردهمایی تخصصی دره نوردی

http://s3.picofile.com/file/7386845050/canyon7.jpg



گردهمایی تخصصی دره نوردی در ساعت 9 صبح روز 28 اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر جمعیت هلال احمر نیشابور با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز نمود. در این گردهمایی 30 نفر از شهرهای نیشابور، مشهد، سبزوار، فردوس، بیرجند، کرج، تهران و اصفهان حضور داشتند. این گردهمایی مصادف بود با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام و دکتر مدیح، شهردار اسبق نیشابور، ضمن خوشامدگویی توضیحاتی راجع به خیام و تاریخ و فرهنگ نیشابور ارائه دادند. پس از پخش کلیپ های دره نوردی، مباحث آموزشی به شرح زیر ارائه گردید:

اخلاق دره نوردی (محمدرضا احمدیان)، ابزار شناسی دره نوردی (امیر جلوانی)، مقدمه ای بر تکنیک های امداد انفرادی در دره (سعید هاشمی نژاد)، سیگنالهای دره نوردی/ اصول نقشه برداری از دره ها (پیمان رازقی)، آشنایی با لباس های وت سوت (امیر جلوانی)، حفظ محیط زیست دره ها (ایوب امین الرعایا)، ارائه گزارش و فیلم و عکس دره های رغز، تنگه زندان و گزک


http://s3.picofile.com/file/7386845478/c_helal1.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386842254/c_amir.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386847311/c_saeid.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386846448/c_raz.jpg



پس از صرف ناهار اعضای تیم جهت برگزاری کارگاه آموزشی هایلاین به دره بوژان، واقع در 20 کیلومتری شمال شرقی نیشابور و واقع در دامنه های رشته کوه بینالود، عزیمت کردند.

هایلاین عبارت است:

 نصب طناب بصورت محکم کشیده از روی یک شکاف یا عرض رودخانه جهت عبور مصدوم و یا تجهیزات به جلو یا عقب و یا در یک جهت.

یکی از کاربردهای هایلاین عملیات نجات در دره نوردی می باشد.

سایر کاربردهای هایلاین:

         جهت انتقال امدادگران، تجهیزات نجات، و/ یا تجهیزاتی که مانعی جهت دستیابی به آنها وجود دارد، استفاده می گردد.

         جهت عبور از روی یک مانع و عبور از یک دره یا تنگه عمیق استفاده می شود.

         جهت اجتناب از موانع و جریانهای خطرناک، می توان بر روی آبهای خروشان توسط نصب هایلاین پل زد.

         در مکانهایی که شامل قطعات بزرگ سنگ و آوار است و حرکت نردبان در آن بسختی صورت می پذیرد، می توان عملیات نجات را بصورت معلق توسط هایلاین انجام داد.

         جهت تخلیه اضطراری. تخلیه نفرات  از مکانهایی که خطر مرگ یا جراحت تهدیدشان می کند و مکانهایی مثل آتش سوزی در یک ساختمان که هیچ وسیله دیگری جهت تخلیه وجود ندارد.

در این کارگاه آموزشی یک هایلاین از نوع ریولاین انگلیسی در عرض رودخانه نصب گردید و تمام اجزای هایلاین شامل کارگاه نزدیک، کارگاه دور، طناب اصلی، طناب ریو، طناب کنترل توسط مهدی صادقی توضیح داده شد. پس از اجرای یک عملیات نجات شامل بسته بندی مصدوم در بسکت در سمت مقابل رودخانه، بالاکشی تا رسیدن به هایلاین و عبور مصدوم و نجاتگر از عرض رودخانه، افراد به نیشابور بازگشتند و بسمت روستای بار، 75 کیلومتری شمال غربی نیشابور، واقع در دامنه های رشته کوه بینالود، جهت استقرار و شب مانی  حرکت کردند.


http://s3.picofile.com/file/7386845692/c_high1.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386846020/c_high2.jpg


جمعه 29 اردیبهشت 91

ساعت 8:30 نفرات از کمپ بسمت آبشار حرکت کردند و از کنار آبشار بسمت خط الراس صعود نمودند. پس از پیمایش خط الراس و فرود به ابتدای دره رسیدند. در این محل افراد لباس تعویض نمودند و تجهیزات انفرادی چک شد. آقای رازقی سیگنالهای دره نوردی را بطور خلاصه مرور نمود و آقای امیر جلوانی توضیحاتی راجع به مسائل فنی، کارگاهها، نکات ایمنی جهت پیشگیری از بروز حادثه، ارائه دادند و نفرات بر اساس دو مهارت اصلی در دره نوردی یعنی تکنیکهای فرود و کار با طناب، و شنا، تقسیم بندی شدند. بدین ترتیب هر فرد آشنا به این مهارت ها موظف به حمایت از یک همطناب بود و تا پایان دره بایستی وی را همراهی می کرد. بدین ترتیب وظایف نفرات مشخص گردید و تجهیزات انفرادی توسط مسئول ایمنی، آقای محب الاسلام، کنترل نهایی گردید. دو نفر بدلیل نداشتن تجهیزات مناسب از همین نقطه بازگشتند. ساعت 1:30 فرود در دره آغاز شد. دره در اغلب نقاط تنگ با دیواره های بلند بود و حجم زیاد برف آنرا مسدود کرده بود بگونه ای که نفرات از مسیر آب که در برف راه خود را باز می کرد، عبور می کردند. حرکت بصورت سینه خیز در مسیر جریان آب بود. آب دره مستقیما از ذوب برفها حاصل میشد و دمای آن بین 11 تا 18 درجه سانتیگراد بود، بنابراین نداشتن وت سوت میتوانست آزار دهنده و خطرساز باشد. در برخی معابر عمق آب به بیش از چهار متر می رسید و نفرات بایستی مسیر را شنا می کردند. فرود از 5 آبشار از ارتفاع چهار تا 20 متری زیر جریان شدید آب، شرایط یک دره نوردی پر هیجان را فراهم نموده بود. در ساعت 7 بعداز ظهر تمامی نفرات از دره خارج شده و بسمت کمپ روستای بار بازگشتند. در محل کمپ یک جلسه اختتامیه برگزار شد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات اعضا مطرح گردید. در این جلسه راهکارهای افزایش دانش دره نوردی در ایران، بعنوان رشته ای جدید و ارتباط بیشتر دره نوردان ایران جهت تبادل اطلاعات روز دره نوردی در دنیا، مورد بررسی قرار گرفت.

پس از بازگشت به نیشابور، اولین گردهمایی تخصصی دره نوردی رسما به کار خود پایان داد. جا دارد از تمام شرکت کنندگان که از مسیرهای دور و نزدیک در این گردهمایی حاضر شدند و دوستانی که اطلاعات خود را در اختیار سایر دره نوردان قرار دادند سپاسگزاری کنیم.


http://s3.picofile.com/file/7386847739/c_team.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386842682/canyon1.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386842903/canyon2.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386843759/canyon3.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386844080/canyon4.jpg


http://s3.picofile.com/file/7386844836/canyon6.jpg



عکس از: یونس شریعتمداری


اسامی شرکت کنندگان در گردهمایی دره نوردی:


مرتضی عصاری (فردوس)- ناصر طرمی (بیرجند)- محبوبه شایان، محمد چاوشی، پیمان رازقی، امیر جلوانی، حجت الله کریمیان (اصفهان)- علی مختاریه، محمود حسین زاده، ایوب امین الرعایایی (نیشابور)-  محمد حسین مقیمی، محمدرضا احمدیان، تینا اندایش، محمد هادی بنکدار، حسین امامی (تهران)- بهزاد شکیبایی فر، راضیه سادات غضنفری، سید مهدی فروزان فر، محسن فیروزفر، سارا فسنقری، عفت رضایی راد، فاطمه محسنی پور (سبزوار)- فرید صفری، حسین الوندی، سعید مهدوی (کرج)- احسان صناعی، یونس شریعتمداری، محبوبه باغبان، بصیره حسن زاده، احسان آمارلوئی (مشهد)



کادر اجرایی موسسه آموزشی پیشگامان:

مسعود مهدیانیان، مهدی صادقی، آبتین محب الاسلام، سارا عدالتیان، یونس شریعتمداری

با سپاس از:

ریاست جمعیت هلال احمر شهرستان نیشابور

مدیریت آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان نیشابور

شرکت پتروصنعت امداد

محمدرضا صالح آبادی

علی رضوی

فرشید روزی طلب

محمدرضا احمدیان

امیر جلوانی

پیمان رازقی

سعید هاشمی نژاد

احسان رجبعلی

و تمام دوستانی که در برگزاری این گردهمایی ما را یاری کردند.


دره ها و دره نوردی ایران

انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
پوریا طهرانی سه‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:49 ب.ظ http://www.emdadger-helal.ir

عالی بود. به سایت جمعیت هلل احمر نیشابور هم یه سری بزن
www.emdadger-helal.ir
اگه کاری داشتید بدم نمیاد باشما همکاری کنم

پوریا طهرانی سه‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ http://www.emdadger-helal.ir

راستی این مطلب رو من به اسم خود سایت شما تو سایت گذاشتم اگر مشکلی بود بگید

باسلام خدمت شما هیچگونه مشگلی نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد